~ PeGaWai TadBiR dan DipLoMaTiK (PTD) gReD M41~

21 Februari yang lepas..
aku pegi wat test PTD nih..
PTD tu aper?
alaa lebih kurang mcm PTPTN arr gak.. hahaha..
xde arr..
ape yang aku tau PTD ni kejer gomen arr..
haha..

(maklumat gaji bagi PTD.. sori gmb xjelas..)

aku nye tmpat test tu kat SMK Cyberjaya..
so ari Jumaat tu aku ngn Radzi gi carik jalan..
rupenye Cyberjaya time malam adalah sgt buhsan..
aku ingtkn cyberjaya ni hi tech gile.. haha..
aku xtau pon ktne sekolah nih..
so kitorg guna kaedah cuba jaya je laa..
yang ku tau dkat ngan MMU..
dah bepusing2 cyberjaya tu akhirnye jumpe gk sekolah tuh..
punyerlaa payah nk cariknyer sebab xder satu pon papan tanda tunjuk ktne sekola tu..
haiisshhhh..

so esoknyer aku pon gerakla gi test tu...
first paper kol 9pg..
ader 5 paper ok test PTD nih..
dari pagi sampai la ke ptg..
penat gak laa..
tghari tuh aku lunch kt umah..
celah mane aku nk tau tmpt makan nye.. haha..

Ni gambar time test.. aku ader kt ujung tu haa..

Ni la 5 paper test PTD nih..
seksyen A : Pengetahuan Am mengenai Malaysia dan Alam Sekeliling Seksyen B : daya Menyelesaikan Masalah seksyen C : Kefahaman Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris Seksyen D : Esei Bahasa Melayu Seksyen E : Esei Bahasa Inggeris

Gambar Hiasan semata-mata

untuk Seksyen A, semua soalannya adalah fakta2 belaka..
so korang kalo xtau tu memang smp ke sudah laa xtau..
ader yang senang ader gk yg xberapa nk senang sgt.. hee
Seksyen B lak, banyak nye laa kire2 nyer..
soklan senang dan stret tu the point..
tp sgt laa lecehnyer.. huuu
seksyen ni ade soklan logik dan IQ..
so aku hentam sajalahh.. haha
Seksyen C lak, macam pekse pemahaman time sekola2 dulu..
baca text yg die bg dan jwb soklan nye..
tp susa woo..
peribahasa yang aku xpnah dgr die bg..
hentam la jugak.. hee
Seksyen D, kene wt esei BM..
aku pilih tajuk penerokaan tanah tinggi..
Seksyen E plak kene wat esei english..
yang ni lak aku wt esei pasal security cameras..

so overall test ni aku pon xtau..
hanya tawakal je laa skang...
kalo ade rezeki, Alhamdulillah laa kn..




p/s: sesape yang ade kabel government tu..
bgtau la yek..
tolonglaa sahabatmu ini..
hehehe..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

7 comments:

Adam said...

ooo.. baru nak masuk goverment ni... rasa2nya nak masuk ke Kementerian Luar Negeri ke? .. kehkehkeh! :p

shafinas rinoa said...

insyaAllah...harap2 la kamal masuk...hehehehe kamal masuk bhgn mane ek?intan tak retila..huhuhu leh la tolong KOT!

ChesterChaz said...

dakjaat:aah laa.. baru nk masuk nih.. ader kabel ker? hehe

intan: emm xtau laa PTD tu under bahagian kementerian yang mane.. huuuu.. kalo leh tolong mekasihhhhh yaa.. hehe

Unknown said...

aku pun nak mintak benda alah ni weh. hihihihik. kerje overseas nanti jangan lupa aku :P

Anonymous said...

huhu...semoga berjaya.nampak mcm susah jer soalan die.aku nak tolong, tp aku ader kabel elektrik jer.buleh?

ChesterChaz said...

alin: jomm mintak jom.. sesame gi oversea.. hahaha..

manpiki: mmg susa pon soklan nyer.. tu yg aku hentam je tuh.. haha.. kabel letrik pon ok.. kalo ade kabel car lg best.. haha

FARAH MILA said...

oi.keje gomen kalau dpt bos dan ofismate trok memang hampas.i am now working as peg.tadbir n41.gd luck ar.bosan sgt.haha

Post a Comment